יום רביעי, 21 בינואר 2015

מנדיאנטים, או-מה עושים עם כל הפירות היבשים האלה?

אתה יודע שאתה בלוגר, כשאתה בוחר את הפיסטוקים בחנות אחד אחד. מנסה להציץ בין חצאי הקליפה ולנסות לדמיין כיצד שילוב הצבעים שלהם יצטלם, תוך כדי שאתה בודק את השעה ומוודא שעדיין יש שעות אור.

חלק בלתי נפרד מהיותך בלוגר הוא כפי הנראה, גם לטעום מאכלים שלא ממש רצית לטעום לפני כן. המסקנה: ג'ינג'ר מסוכר- hell no! וכל השאר-הולך.

הפעם, לכבוד ט"ו בשבט, החלטתי לכתוב כאן על המנדיאנט. הוא טעים, פשוט מאוד להכנה, ואפילו אינו דורש מתכון.
הוא גם המועמד האולטימטיבי לט"ו בשבט, מכיוון שהוא יגרום לכם להעריך מחדש את מגוון הפירות היבשים והאגוזים שאתם רואים בכל קיוסק בשבועות האחרונים (או את אלה שישארו לכם בסוף החג, מהשי שקיבלתם בעבודה).

המנדיאנטים הם למעשה דסקיות שוקולד מריר עם תוספות של פירות יבשים ואגוזים, שמקורם בצרפת. שמם הגיע מהנוהג של מסדרי הנזירים בצרפת לאסוף תרומות. ה- mendicans פירושו מצרפתית הוא קיבוץ תרומות ונדבות, וצורתן העגולה של הדסקיות אכן מזכירה את צורתן של מטבעות.
תפקידם של הפירות היבשים היה למעשה לייצג את צבעי הגלימות שסימלו כל אחד מארבעת המסדרים; ה-Dominicans יוצגו על ידי הצימוקים, ה-Augustinians יוצגו על ידי אגוזי לוז, ה-Franciscans על ידי דבלים, וה-Carmelite על ידי שקדים.

יחד עם זאת, מקור השראתם של המנדיאנטים הוא אמנם מקיבוץ נדבות, אך אל תטעו לחשוב שהיום הם ממתק שניתן לקנות בזול. הם עשויים עבודת יד ונמכרים ברחבי אירופה בשלל טעמים ולא במחיר שווה לכל כיס.

הרשימה שאני מביאה כאן אינה מתכון, ואין כאן יותר מדי הוראות הכנה. אלה יותר קווים מנחים שיסייעו לכם ליצור מנדיאנטים משלכם,  כיד הדמיון.

מנדיאנטים בשלל צבעים

מנדיאנטים


שוקולד מריר/חלב/לבן באיכות טובה
פירות יבשים ואגוזים (הצעות בתחתית העמוד).

1.מכינים על גבי צלחת פירות יבשים ואגוזים לפי הטעם.


שלל כל טוב שכולל חמוציות, שקדים, פקאנים ופיסטוקים

2.פורסים נייר אפייה על השולחן או על תבנית תנור גדולה.
3. ממסים שוקולד על בן מארי או במיקרוגל.

על מנת לזרז את תהליך ההמסה, שוברים את השוקולד לקוביות או חתיכות כמה שיותר קטנות. מי משתמש בשוקולד במטבעות, יכול כמובן לדלג על שלב זה.

המסה בבן מארי-ממלאים סיר עם מים ושמים מעליו כלי לאידוי שלתוכו מכניסים קערת פלסטיק/נירוסטה/זכוכית עם השוקולד. מחממים את הסיר עם המים על אש בינונית-נמוכה.
אין לכם קערת אידוי? אפשר לשים את השוקולד בקערת נירוסטה או זכוכית בקוטר שמתאים לסיר, מעל הסיר עם המים. כל מה שצריך לעשות, זה להקפיד שהמים בסיר לא ייגעו בקערה עם השוקולד, ושהאש תישאר נמוכה. להשגיח ולערבב מדי פעם.
הכנה במיקרוגל-שמים את השוקולד בקערה שמתאימה למיקרוגל ומפעילים אותו בפולסים. מתחילים בכ-10-15 שניות, ואז עוד 5 שניות בכל פעם, תוך ערבוב בין חימום לחימום (הזמנים המדוייקים תלויים במיקרוגל שלכם). מה שחשוב זה להוציא את השוקולד כשהוא כמעט נמס ועדיין עם חתיכות שוקולד קטנות, על מנת להבטיח שהוא לא ימשיך להתחמם ויישרף. הגושים יימסו מעצמם תוך ערבוב קל מחוץ למיקרוגל.

4.מניחים שלוליות של שוקולד בקוטר של כ- 3-4 ס"מ, בעזרת שקית זילוף או כף על גבי נייר האפייה (במקרה הזה אפשר לוותר על השקית זילוף). ניתן לשטח אותן מעט, על מנת שלא יצאו עבות מדי, או להשאירן כפי שהן.

שימו לב שאינכם מזלפים את השוקולד על קיפולי נייר האפייה במידה ואתם משתמשים בנייר אפייה רגיל, על מנת לשמור על תחתית ישרה.

5.מפזרים על הדסקיות מכל טוב ונותנים להן להתגבש.

חשוב להניח את הפירות היבשים והאגוזים על הדסקיות כמה שיותר מהר, במיוחד אם טמפררתם את השוקולד. ברגע שהשוקולד מתחיל להתגבש, כל מה שתשימו עליו ייצור שוליים והמנדיאנט יצא פחות יפה. מעבר לכך, אם תחכו יותר מדי זמן, כל הטוב הזה פשוט לא יידבק לשוקולד.


הערות ותוספות:
*בחרו את השוקולד לפי הטעם ולא המחיר. מכיוון שהשוקולד הוא מרכיב עיקרי במנדיאנטים, השתמשו בשוקולד שאתם אוהבים לאכול.
ניתן להשתמש גם בשוקולד חלב או לבן, אך הלבן מומלץ פחות מכיוון שהוא יוצר מנדיאנטים מתוקים מדי בשילוב הפירות היבשים.

* אני מטמפררת את השוקולד (שלשם ההסבר על כך כך יידרשו מספר פוסטים נפרדים), אבל אם אתם לא יודעים לטמפרר או שפשוט אין לכם זמן, המיסו את השוקולד על בן מארי או במיקרוגל, לפי ההוראות, זה עדיין יצא טעים!

*באיזה פירות יבשים ניתן להשתמש? כל דבר שעולה בדעתכם ואתם אוהבים או סתם רוצים לנסות. דבלים, צימוקים, אגוזי לוז ושקדים כאמור, הם השילובים הקלאסיים. אפשר להוסיף גם: חמוציות, קוביות/שבבי קוקוס, פפאיה, משמשים, קליפות תפוזים, תותים, קיווי, ג'ינג'ר (אני לא הייתי שמה אותו, אבל היי, זה המנדיאנט שלכם!), אננס (כולם מיובשים כמובן) וגם  אגוזי מלך, פיסטוקים, פקאנים ועוד.
רוצים להיות קצת יותר מקוריים? מעט לבנדר או שבבי צ'ילי גם כן יכולים להוסיף טעמים מעניינים למנדיאנטים שלכם.
רוצים לעשות אותם יותר מושחתים? הוסיפו פירורי חלבה, פירורי עוגיות, אגוזי ברס, סוכריות m&m's ושאר חטיפים שיעשו לממתק הצרפתי אמריקניזציה.


הידעת?
פירות יבשים נראים אולי כבריאים יחסית אך מעבר לקלוריות הרבות שיש בהם, יש בהם כמויות גדולות של סוכר, צבעי מאכל ותוספים כימיים, והרבה פחות מזה ויטמינים. העדיפו פירות מיובשים מופחתי סוכר או ללא תוספת סוכר כלל.
צימוקים כהים למשל עדיפים בגדול על צימוקים בהירים, מכיוון שלצימוקים הבהירים מוסיפים חומרים כימיים. כנ"ל לגבי משמשים שככל שצבעם בהיר יותר, זה כנראה אומר שהוסיפו להם יותר חומרים כימיים על מנת לשמר את צבעם.

תודה שקראתם. מקווה שנהניתם!