יום רביעי, 5 בספטמבר 2012

טראפלס שוקולד והפתעה

זהו הפוסט הראשון שלי .
רגע.
למען האמת, זהו הפוסט המיליון ואחד שלי בערך. שאר הפוסטים נגנזו עוד לפני או אחרי כתיבתם. הפוסט הראשון תמיד היה נראה לי חשוב במיוחד, משהו שיקבע את עתידו של הבלוג.
כתבתי וערכתי, הוספתי ומחקתי, כדי לכתוב פוסט מושלם. כי הרי מי רוצה להתחיל את הבלוג שלו בפוסט שהוא לא משהו?
לא יהיו לי עוקבים, אני לא אקבל לייקים, לא אשמע תגובות מהסוג של: "מתי תכיני לי כזה?" ו-"למה את עושה לי את זה באמצע יום עבודה כשאני רעב??"
אבל אז הבנתי, שאף פוסט לא יהיה מושלם. וטוב שכך. כי הרי אם הפוסט הראשון שלי יהיה מושלם, כל שאר הפוסטים יהיו בהכרח פחות ממושלמים (ומי רוצה לאכזב את חמשת קוראיו ?)
אז אולי עדיף שהפוסט הזה יהיה אפילו גרוע. ככה אני אוכל רק להשתפר.
אתם תשפטו.

לא קשה למצוא מתכונים באינטרנט, אבל למי שרוצה לדעת קצת יותר על עולם האפייה, מוזמן לבלוג שלי. בשביל להכין קינוחים טעימים ואיכותיים באמת, דרוש לא מעט ידע, ובעיקר-ניסיון. אני מקווה שהבלוג הזה יעשה לכם חשק להיכנס למטבח ולהתנסות. יהיו פה הרבה טיפים, רעיונות, הסברים, המלצות, וחדשות מעולם האפייה שיעזרו לכם לעשות את צעדיכם הראשונים (או המתקדמים יותר) במטבח. בהמשך, הידע הזה ייתן לכם כלים להצליח גם בהכנת קינוחים מורכבים, וגם הזדמנות להרכיב קינוחים חדשים בזכות הידע שצברתם.

המתכון הראשון הוא טראפלס שוקולד. התערובת של הטראפלס היא בסיסית (בשמה המקצועי-גנאש), אבל בפנים מצפה לכם הפתעה!
אם הם מיועדים לאירוע מיוחד, ויש לכם סבלנות, אתם יכולים גם לקשט אותם בשלל צבעים, לעשות אותם בצורות שונות, ואפילו להחליף את ההפתעה שתחכה לאורחים שלכם בפנים.
המתכון אמנם לוקח קצת זמן, אך הוא פשוט מאוד, ואין סיכוי שלא תצליחו!

למי שנבהל מהמתכון הארוך; יש גרסה הרבה יותר קצרה בתחתית העמוד, אבל שווה לקרוא פעם אחת את המתכון המורחב ולקבל טיפים:)


טראפלס שוקולד מריר בציפוי צבעוני

טראפלס שוקולד מריר עם הפתעה

 

350 גרם שוקולד מריר
250 מ"ל (1מיכל) שמנת מתוקה 32%
קמצוץ מלח
פקאניםרגילים/מסוכרים (אני השתמשתי במסוכרים)
כ-300 גרם שוקולד לבן
קישוטים(הצעות בהמשך)


1.מכינים את הגנאש:
שמים בסיר את מיכל השמנת המתוקה ומביאים לכמעט רתיחה.
שופכים את השמנת החמימה על השוקולד המריר.
נותנים לו כדקה של מנוחה, ואז מערבבים באיטיות עם מרית.
מוסיפים את קמצוץ המלח ומערבבים.


לפעמים נשארות עדיין חתיכות של שוקולד לאחר ההמסה. מה שאפשר לעשות כדי לזרז את ההמסה של השוקולד, זה לשים את השוקלד והשמנת המתוקה החמימה מעל סיר עם מים רותחים ולערבב קלות כמה דקות. לתהליך זה קוראים "בן מארי". אתם יכולים להשתמש באותו הסיר שבו חיממתם את השמנת המתוקה ופשוט להוסיף לו מעט מים. שימו לב כמובן, שהקערה של השוקולד היא מזכוכית/נירוסטה שתוכל לעמוד בחום, ותתאים בקוטר לסיר, על מנת להיות מעליו, אך ללא מגע עם המים החמים.
הוסיפו את קמצוץ המלח לתוך הקערה,תנו ערבוב קל, והשוקולד שלכם ייצא נמס ונפלא!

2.מכינים תבנית, ושופכים לתוכה את
תערבות השוקולד והשמנת. שמים בתוך התבנית פקאנים ומערבבים מעט. שמים את התבנית במקרר, מספיק זמן כדי שהגנאש יתקשה, אך לא יהיה קשה מדי לעבוד איתו.

שימו לב שהפקאנים מגיעים לכל ה"פינות" של התבנית, שלא יישארו לכם טראפלס ללא פקאנים אחר כך. אני מכניסה פקאנים שלמים כי כיף לנגוס בהם אחר כך.אם אתם לא אוהבים, אתם יכולים לחתוך אותם לחצאים/רבעים, אבל לא כדאי לחתוך אותם לחתיכות קטנות מדי.

3.מוציאים את התבנית מהמקרר, ויצרים כדורים עם הידיים. שימו לב! זהו עסק מלכלך!
כדי להקל על הציפוי בהמשך, כדאי לנעוץ בכל טראפל קיסם.


העיגולים לא יצאו לכם באותו הגודל וגם לא באותו הצורה, אבל זה בסדר.כי הטעם יהיה אותו הדבר.
*מקור השם טראפלס אגב, מגיע מצרפתית, ונקרא על שמם של פטריות כמהין שלא זהות לא בצורתם
ולא בגדולן. ככה שאתם בסדר.

4.מכניסים את הטראפלס לפריזר לכמה דקות ובינתיים, עוברים לשלב הבא.

5.ממיסים את השוקולד הלבן.שוקולד לבן אפשר גם להמיס במיקרו.
שמים אותו בקערה, מפעילים את המיקרו ל-20-25 שניות.מערבבים.
חוזרים על הפעולה, ומערבבים שוב עד להמסת השוקולד.מצננים את השוקולד.


לאלה מכם חסרי הסבלנות שרוצים לצפות את הטראפלס מייד, אסביר לכם למה לא כדאי לכם לעשות את זה:השוקולד החם ימיס את הטראפלס הקרים, וכך יווצר לכם ציפוי שיש ולא שוקולד לבן.
חכו מעט עד שהשוקולד כבר לא חם, אבל עדיין נוזלי מספיק שיהיה נח לעבודה, הוציאו את הטראפלס מהפריזר, ואז תתחילו לצפות את הטראפלס.

6.מצפים את הטראפלס בשוקולד לבן. הכי נח להחזיק בקיסם, ואז לטבול את הטראפל בתוך השוקולד הלבן. נותנים לעודפים לטפטף כדי שהציפוי יהיה אחיד ולא עבה מדי.


כדאי להשתמש בכוס או קערית קטנה, כי יותר נח לטבול ככה את הטראפלס בשוקולד.

7.מניחים את הטראפלס להתגבשות על נייר אפייה ושמים בפריזר למספר דקות.

אם אינכם משתמשים בספוג, אתם יכולים להניח את הטראפלס על הצד, או להעמיד אותם, כאשר הקיסם יהיה כלפי מעלה.
 

הספוג שאני מדברת עליו הוא ספוג מיוחד שמיועד לעבודה עם בצק סוכר. אפשר להיעזר גם בספוג שמיועד לעציצים (הספוג הירוק והמוכר) כדי לאפשר לציפוי השוקולד לטפטף בקלות. את הקיסם שבטראפלס נועצים בתוך הספוג, ונותנים לטראפלס לטפטף.מומלץ!

בשלב זה אתם יכולים לאכול את הטראפלס כמו שהם. אם בא לכם להשתולל קצת עם קישוטים, הנה כמה רעיונות:

הקישוטים

 

א.לפני שהציפוי מתגבש ומכניסים את הטראפלס לפריזר, מפזרים עליהם סוכריות צבעוניות/סוכריות פנינים/פצפוצי שוקולד/ברס (אגוזי לוז טחונים שקונים בחנויות מתמחות) פירורי עוגיות, ועוד.
אפשר כמובן לא להקפיא אותם ולצפות בקוקוס או אבקת קקאו, אבל אתם לא קוראים את הפוסט הזה בשביל הציפויים הסטנדרטיים, נכון?
ב.לאחר שהציפוי מתגבש בפריזר, אפשר להמיס מעט שוקולד מריר (מקסימום 50 גרם שוקולד) ולעשות קישוט מלמעלה עם כף כדי ליצור פסי שוקולד מריר על השוקלד הלבן (או לעשות ציפוי שוקולד מריר ועליו קישוט שוקולד לבן).
ג.אפשר לשים את הטראפלס על מקלות של סוכריות, לעטוף אותן בניילון ולהוסיף סרט צבעוני.

ההפתעה

אתם יכולים לגוון גם בהפתעה שבטראפלס:
אפשר אגוזי מלך/פיסטוקים/אגוז לוז
אפשר להוסיף חתיכות של חלבה (ולעשות ציפוי של שוקולד מריר במקום לבן)
להוסיף חתיכות שוקולד לבן

השוקולד

אני קונה שוקולד במשקל בחנויות מתמחות. מי שלא מסתובב בחנויות אלה בדרך קבע, יכול להשתמש בשוקולד מריר איכותי של לפחות 65-70 אחוז שמוכרים בסופר.השוקולד הלבן שמוכרים בסופר הוא מעולה, ואין גם צורך לקנות שוקולד לבן בחנויות מתמחות.
הערה:אני אוהבת שיש מתכון מאוד מפורט, ואני קוראת אותו מההתחלה ועד הסוף.לאחר מכן, אני רושמת לי את המתכון בצד בקצרה, על מנת שהעבודה תהיה מהירה יותר.


אז הנה הגרסה המקוצרת:
*מביאים את השמנת המתוקה לכדי כמעט רתיחה.
*שופכים על השוקולד המריר.מחכים כמה דקות. מערבבים לאט.מוסיפים מלח.
*שופכים את התערובת לתבנית ומוסיפים את ההפתעה.נותנים ערבוב קל.
*מעבירים למקרר.

*יוצרים כדורים.שמים בפריזר.
*ממיסים את השוקלד הלבן.מצננים.
*מצפים.מקשטים.אוכלים.

הטראפלס נשמרים מעולה במקפיא, אפשר להוציא אותם קצת לפני האכילה, כדי שהמרקם יהיה יותר רך ונעים.

הכלים:"קדם"-כלים וריהוט" באדיבות לירז ועודד.
מפיות:"פעמיתסטור"

תודה שקראתם. מקווה שנהניתם!